There are no good books which are only for children – W.H. Auden
Det insiktsfulla citatet sätter tonen för en storslagen utställning om barnbokens betydelse på stadsbiblioteket i New York. Kritikern och författaren Leonard S Markus har gjort ett urval ur bibliotekets massiva samling barnlitteratur som visar hur barnboken har påverkats av (och påverkat!) samhällets utveckling från 1700-talet och framåt.
Manuskript, första-utgåvor och originalillustrationer – tillsammans ger de en bild av hur växlande värderingar och förhoppningar har speglats i barnboken och hur barnboken har utvecklats i samklang med andra konstformer och tekniska framsteg.
Inte minst författaren och visionären William Blakes betydelse för den moderna bilderboken blir tydligt i utställningen. Bland annat visas den illustrerade dikten Infant Joy ur Songs of Innocence and of Experience från 1794, Blakes mest kända verk. Maurice Sendak, som fick HC Andersen-priset 1970 och det första Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA) 2003 är bara en av många som har inspirerats av William Blakes syn på barnet, barndomen samt hans rent konstnärliga förmåga att låta text och bild tillsammans berätta en större helhet.
Flera av Maurice Sendaks original finns såklart med, tillsammans med några av barnlitteraturens kanske mest kända illustrationer: John Tenniels originalillustrationer ur Alice i Underlandet.
Andra höjdpunkter är mjukdjuren som gav A A Milne inspiration till Nalle Puh, originalmanuskriptet till Den hemliga trädgården och i en avdelning som handlar om censur och skandaler i barnlitteraturvärlden återfinner vi Astrid Lindgrens Pippi Långstrump.
Även senare tids sensationer finns med, bland annat visas en förhandsutgåva av den första boken om Harry Potter. Ett mindre antal böcker skickades ut till engelska bokhandlare tillsammans med ett följebrev från förläggaren. Brevet avslutades med orden:
När du har läst ut den här förhandsutgåvan av J.K Rowlings debut så kommer du att drabbas av den stora frågan: Ska jag lämna den vidare till en kollega att läsa, eller ska jag behålla den själv med tanke på hur värdefull den kommer att bli i framtiden?
Kaxigt värre, men tänk så rätt förläggaren hade! Nu ligger den där i en fin monter.
Utställningen pågår till den 23 mars 2014. Läs mer om den här.
Erik Titusson
Lämna ett svar