En levande klassiker
I dag, den 2 april, på H.C. Andersens födelsedag, firas runt om i världen den internationella barnboksdagen. Runt om i hela världen lyfter denna dag lärare, bibliotekarier och andra fram fantastiska böcker som kan knytas till årets tema ”I am a book, read me” för att på olika sätt inspirera till läsning. Vi tolkar temat utifrån våra egna läsupplevelser och erfarenheter och frågan varför barn och ungas läsning har betydelse. I korthet: barn behöver berättelser som öppnar världen för dem, både den nära och den långt borta, och som kan anlägga både verklighetstrogna och magiska perspektiv. Därför vill jag, här rikta ljuset mot H C Andersen själv och hans sagor.
H C Andersen föddes 1805 i fattig skomakarfamilj. Vid slutet av sitt liv var han en världsberömd författare. Detta skedde i en tid när nästan alla tidens danska diktare var prästsöner och som regel blev s.k. män i staten. Andersens pappa dog tidigt och även hans mamma avled i förtid av hårt arbete och av för mycket alkohol. Fjorton år gammal lämnade Andersen Odense för Köpenhamn. Han överlever en kritisk period genom rika välgörare, särskilt håller direktören för Det Kongelige Teater i Köpenhamn Jonas Collin honom under sina armar. H C Andersen var vad vi idag kallar en klassresenär i det tidiga 1800-talet, vilket inte kan ha varit helt enkelt. Han kände snart att han inte tillhörde någon grupp, han var en outsider, en ful ankunge ständigt på resa som aldrig sågs som värdig att tillhöra överklassen, och han avskydde samtidigt att hamna i förtryck och underläge. Detta sätter sina spår i hans sagor.
Och just det tar författaren till boken På resa med H C Andersen, Heinz Janisch fasta på i berättelsen om Andersens liv och sagor som kom i svensk översättning 2022. På hans födelsedag känns det väldigt rätt att än en gång tipsa om den ljuvliga boken. Så här skrev Susanne Sandström på IBBY Sveriges hemsida för ett par år sen i samband med en internationell barnboksdag när boken nyss publicerats på tyska:
”Boken är ett lysande resultat av samarbete mellan Heinz Janisch och Maja Kastelic, märkbart i hur kongenialt text och bild lierar sig i berättelsen. Sida för sida följer läsaren pojken och ser hur saga och liv vävs samman; Maja Kastelics illustrationer är på en gång en kulturhistorisk vandring i 1800-talets Danmark (stadsbild, arkitektur, klädedräkter, kineseri) och en ingång till Andersens mest älskade sagor som Tummelisa, Prinsessan på ärten, Den fula ankungen och Kejsarens nya kläder som målas fram på hela uppslag.”
Det är bara instämma, även om jag kanske saknar några av mina favoritsagor, men inget urval passar alla. Jag har läst boken högt, både för en femåring och en elvaåring, båda andäktigt lyssnande. Båda ville än en gång höra H C Andersens sagor. Små och fattiga att identifiera sig med finns fortfarande. I sagorna röst tillhör hjärtat just ytterst de små och fattiga!
Läs många sagor idag!
Hälsningar Margaretha
Lämna ett svar