Denna artikel är också publicerad i nya numret av Opsis barnkultur där IBBY har ett uppslag. Länkarna som nämns i artikeln finns i artikeln nedan.
En kulen höstdagskväll i november var Gita Wolf från indiska Tara Books på kulturhuset Blå stället i Angered utanför Göteborg och berättade om deras böcker och projekt. Förlaget är välkänt, bl a för att de valts till bästa förlag på bokmässan i Bologna flera gånger. Tara Books finns i Chennai (f.d. Madras) och arbetar med att ta tillvara gamla traditioner inom berättande och illustration i olika delar av Indien. Dessa böcker är inte gjorda som en dokumentation över folkliga berättartekniker, utan ett sätt att göra nya experimentella bilderböcker. För tjugo år sedan var Gita Wolf med och startade det barnboksförlag som skulle ge ut de böcker som hon själv ville se, dvs innovativa böcker med lika mycket omsorg om boken som sådan som om alla delar av bokproduktionen; innehållet, tryck, papperskvalitet, grafisk design. Dessutom är många av böckerna crossover, bilderböcker för alla åldrar. Förlaget har en egen screentrycksverkstad med 25 anställda och producerar dessutom eget handgjort papper av lump. I många länder där böcker är dyrt använder man digitaltryck som ofta ger ett ganska tråkigt resultat: tunna, slinkiga böcker med ibland pixliga bilder och suddiga bokstäver. Detta trots att det ofta finns en traditionell hantverkskultur bevarad som kan producera fantastiska böcker med äldre metoder och gott om kunnig arbetskraft. Här såg Tara Books en nisch – att sammanföra detta kulturarv med en modern syn på barnböcker och bokmarknaden.
Gita Wolf håller upp böcker som är nästan självlysande i färgerna, eller svartmatta som sammet. Färglagren lägger sig ovanpå pappret tack vare screentekniken och gör bokytan på gränsen till tredimensionell. Hon berättade om de gamla berättartekniker som de letat upp – bilder som använts både som stöd för muntligt berättande men också av kvinnor som ett sätt att dekorera hemmet. Nuförtiden blir Tara Books också uppsökta av intressanta konstnärer. Gita Wolf poängterar att det inte är ett historiskt arv de försöker förmedla – dessa sätt att göra bilder är i högsta grad levande och utvecklas fortfarande på Indiens landsbygd.
-Att arbeta med folkliga konstnärer förändrar och utvecklar sättet som en historia kan berättas i en bilderbok. Vi vill utforska andra infallsvinklar och se om vi kan vidga perspektivet och göra den här världen större.
I de nordvästra delarna av Indien, Västbengalen, finns det en lång tradition med berättelserullar. Det är som en tidig version av tecknade serier – bilderna är rutor som följer på varandra. Ofta berättas kända berättelser – t ex om Noaks ark. Men det kan också vara moderna händelser, ren kunskapsförmedling som den kända berätterskan som sjunger till en berättelserulle om händelserna den 11 september. En bok inspirerad av denna tradition är I see the promised land av Artur Flowers och Manu Chitrakar som berättar om medborgarrättsrörelsen i USA och om Martin Luther King. Det här är ett osannolikt samarbetet mellan en amerikansk poet/sångare och en traditionell illustratör. Här har han gjort kraftfulla och unika illustration till poetisk prosa.
Den här berättelsen finns också som en lång fantastisk sång, se den här.
En ovanlig bok som stack ut på Gitas bokbord var The Cloth of the Mother Goddess av Jagdish Chitara, en bok gjord av tryckt textil limmad på papper och berättar en gammal myt om Gudsmodern som dyrkas bland de lågkastiga. Att ge gudsmodern illustrerat tyg i gåva var den högsta av alla gåvor.
En annan uppmärksammad bok är Drawings from the city av Tejubehan. En äldre kvinna berättar hur hon som liten viskar till tåget som kör förbi -Ta mig till staden! En personlig svartvit bok om enklassresa som fick pris i Frankrike 2013 av Fifi Brindacier Prize for Promoting Sexual Equality.
En intressant nyhet för alla barnboksillustratörer och grafiska formgivare därute är att Tara books har startat ett artist-in-residence program. Är man intresserad av att utveckla sitt bilderboksberättande finns det möjlighet att ansöka om att få tillbringa mellan 3-6 månader i deras gästateljé. Tara Books står för mat och husrum och inspiration, resan dit får man stå för själv eller söka medel för i Sverige. Gita tryckte verkligen på att de var intresserade av illustratörer som har nya idéer runt berättande och utseende på böcker och exemplifierade detta med en mycket klurig utvikningsbar bok med inbyggda trappor och ett narrativ som följde från berättelsen in i bokens design och tillskärning. De böcker som Gita hade med sig sålde snabbt slut på plats. En bibliotekarie invände:
-De här böckerna är inte till för barn!
-De är för fina! Men Gita tyckte annorlunda:
-Det går att ha böcker som man inte alltid får bläddra själv i utan som man kan ta fram tillsammans med mamma och pappa.. Vill nisjälva bläddra i böckerna från Tara Books så kommer ett urval att finnas i butiken på Göteborgs konstmuseum under 2016.
Tara books hemsidan hittar ni här
/Helena Bergendahl
Lämna ett svar