Intervju med Björn Sundmark

bookbirdVi i svenska IBBY är stolta över att tidskriften Bookbird: A Journal of International Children’s Literature nu har fått en svensk redaktör: Björn Sundmark, universitetslektor vid Malmö Högskola.  Bookbird utkommer kvartalsvis och innehåller fördjupande artiklar om barn- och ungdomslitteratur samt IBBY-nyheter från världen över. Erik Titusson passade på att ställa några frågor till Björn Sundmark med anledning av utnämningen:

 

Hur kom du först i kontakt med IBBY?

För tio år sen lärde jag känna Junko Yokota på en barnlitteraturkonferens. Hon var då ordförande i amerikanska IBBY. Hon talade väl om organisationen och jag har sen dess blivit bekant med flera andra både i Sverige och utomlands som är engagerade i IBBY. När Nina Christensen bad mig skriva om Nils Holgersson i Bookbird fick jag upp ögonen för tidskriften. Köpenhamnskonferensen, som jag bevakade för Sydsvenskans räkning, var också inspirerande.

Du har varit publicerad i Bookbird och även suttit med tidskriftens redaktionsråd, men nu är det du som ska se till att tidskriften kommer ut och håller högsta kvalitet – hur känns det?

Hur kul som helst! Jag gillar att vara redaktör, och har hållit på med academic journal publishing i tio år, varav två år som vetenskaplig redaktör för Barnboken. En rolig utmaning med Bookbird är att det är så många som vill skriva i tidskriften. Jag känner trycket redan nu, fastän det är ett år innan jag de facto är redaktör.

 

Har du redan hunnit fundera på i vilken riktning du vill utveckla Bookbird?

Man vill ju alltid göra något bättre och nå fler, men jag kommer inte att ändra Bookbirds riktning eller inriktning. Jag är glad över att den flyger över hela världen och att den är både akademisk och lättillgänglig på samma gång.

 

Bookbird är en tidskrift som innehåller såväl vetenskapliga artiklar som rapporter från de nationella sektionerna, hur ser du på balansen i innhållet?

Det är en styrka tycker jag. Det finns vissa givna ramar som man måste hålla sig till, men därutöver finns spelrum för fantasi och kreativitet. Det är bra på ett annat sätt också. Som redaktör har man vissa områden man är hemma i och annat som är okänt. Bookbird breddar vyerna och gör att varje redaktör (och läsare) får förmånen att lämna sin komfortzon, i någon mån. Det är berikande.

En del nummer har ett särskilt tema, vilket skulle vara ditt drömtema för ett framtida nummer?

Jag har några olika teman jag funderar på, som nonsens och ekokritik. Men vi får se.

Till sist, vad arbetar du med för närvarande i din egna forskning? 

Idén om det självstyrande och/eller autonoma barnet i barnlitteraturen. Det ska bli en bok, något av en uppföljare till The Nation in Children’s Literature (Routledge, 2012).

Jag håller också på med två kapitel till en bok om berättande i förskolan som ska ges ut på Natur & Kultur nästa år.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *