Silent Books II Rapport från en uppföljning

Skärmavbild 2018-10-30 kl. 16.02.51Nu finns den nya rapporten att ladda ner här

Läs åtta intervjuer med olika pedagoger och bibliotekarier om hur de använt textlösa bilderböcker i arbetet med: barn i mångspråkiga och ”vanliga” förskolor, barn i förskoleklass, personer med afasi, elever i gymnasiesärskolan och migrantmammor.

2015 startade IBBY Sverige ett projekt för att inspirera bibliotek och flyktingförläggningar att använda Silent Books. Förebilden fanns på Lampedusa där IBBY Italia jobbade med textlösa bilderböcker bland flyktingbarnen. Många blev intresserade i Sverige och textlösa bilderböcker började användas mer reguljärt, bland annat i förskolor. 2017 beslöt IBBY att söka pengar för att göra en uppföljning och sprida erfarenheterna. Intervjuer gjordes i Jönköping, Nässjö, Knivsta och Sundsvall.
Kulturrådet bidrog med stöd.
Cay Corneliuson, projektledare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *