Doften av ett hem av Bonnie-Sue Hitchcock fick 2019 års Peter Pan-pris. Romanen utspelar sig i Alaska på 70-talet och handlar om unga människor som försöker bryta sig fria, skapa sig nya liv, och samtidigt hjälpa andra. Bonnie-Sue Hitchcock kommer till bokmässan i Göteborg i september för att delta i ett seminarium tillsammans med Ann-Helen Laestadius, berätta om sin bok och ta emot sitt pris.
I nomineringstexten kan man läsa ”I Doften av ett hem finns konflikter och fördomar. Mellan människor av olika etniskt ursprung, mellan traditionellt och modernt och mellan rik och fattig – allt i det tidiga 1970-talets Alaska. Men i boken finns också hopp och kärlek, en framväxande förståelse och till sist försoning. Fyra unga människor turas om att berätta och läsaren engageras i dem alla. Det är sorgligt, roligt och spännande om vartannat, precis som det ska vara i en riktigt bra ungdomsbok. Därför tilldelas Doften av ett hem årets Peter Pan-pris.”
Jenny Edvardsson, som driver Facebook-gruppen Den digitala bokcirkeln, har tagit fram diskussionsfrågor till boken. Dessa ska Den digitala bokcirkeln utgå ifrån i sitt samtal som startar den 23 augusti 2019. Du får gärna delta i samtalet genom att gå med i gruppen. Du kan också använda frågorna i din egen bokcirkel. Vill du komma i kontakt med Jenny når du henne på frokenje@gmail.com.
Diskussionsfrågor
- Vi inleder med att beskriva boken. Du får använda tre ord. Vilka väljer du och varför just dessa?
- Är Doften av ett hem en bok som berör dig? Varför, varför inte?
- Bokens engelska titel är The Smell of Other People’s Houses. A) Har du någon gång upplevt att en viss doft fått dig att minnas en speciell plats eller en speciell person? Berätta. B) Hur doftar ett hem?
- Jag upplever att karaktärerna i denna roman definierar sig själva och andra genom sin socioekonomiska status (vad de har på sig, hur de bor, vad de äter…). Håller du med mig eller har du en annan åsikt? Dela med dig av dina tankar.
- Vilken av karaktärerna blir du mest intresserad av under din läsning? Varför just hen?
- Flera (eller kanske alla) ungdomar man får följa i boken är på olika sätt ”trasiga”. Vad har det för betydelse för händelseförloppet?
- De vuxna i denna bok, vad har du för tankar om dem?
- Vem är huvudperson i denna roman?
- Arv och miljö. A) Vilken betydelse har arv och miljö för karaktärerna i denna bok? Ge gärna exempel. B) I Doften av ett hem används begreppet snöbollseffekt (s 150). Vad innebär det och finns det en snöbollseffekt?
- Hade handlingen kunnat utspela sig någon annanstans?
- Romanen är intressant uppbyggd. Den inleds av en prolog utifrån Ruths synvinkel. Sedan får vi följa flera karaktärer (däribland Ruth) och vi får följa händelserna utifrån årstiderna (vår, sommar, höst och vinter). Vad kan ligga bakom denna uppbyggnad? Och vad gör den för läsningen?
- När jag läste boken fastnade jag för flera citat. Hittade du några citat som fångade dig? Dela i så fall med dig.
- När du kom till slutet av boken. Vem skulle du säga räddade vem?
- Den röda sidenklänningen, som sågs i vattnet under översvämningen, återkommer flera gånger i romanen. Kan man se den som en sorts symbol? Vad ska den i så fall symbolisera?
- I boken beskrivs att Jack har ett sjätte sinne. Vad tänker du om det? Kan människor ha ett sjätte sinne?
- Vilken/vilka händelser i boken fastnade du extra mycket för? Dela gärna med dig.
- Är detta en bok som du skulle vilja läsa med en grupp elever? Varför, varför inte?
- Om du skulle använda denna bok i din undervisning, på vilka sätt skulle du arbeta med boken?
- Tänk dig in i följande. Du får i uppgift att ta fram musik till denna bok. Vilken låt skulle du välja? Varför just den?
Lämna ett svar